-Sax och Jax-

Alla inlägg under maj 2011

Av Sofie - 25 maj 2011 15:39

Förstår inte vad jag ska få huvudvärk nästan dagligen för. 

Både idag och igår, kan vara vädret iof.. Är åska i luften tror jag. 


Idag är Jaxon en hel månad gammal, helt sjukt vad tiden går fort. 

Han växer rejält, väger redan 5625g.

Dock har han inte växt så mkt på längden, inte som syns då dom på förlossningen dragit rejält i han för att komma upp i 56 cm när han föddes, nu är han 56 ½ liksom en månad senare. Nötter. 

Nu ska jag inte till Bvc förän 9 Juni så till dess lär han ju växt till sig lite mera :) 


Imorgon blir det att inviga nya Ikea.

Morsan skickade sms och frågade om jag ville med dit, två timmar innan satt jag och tänkte att ja man kanske skulle fråga morsan om hon vill med till Ikea.

Läskigt. 

Haha. 


Nu sitter jag här och har BB Live i bakgrunden, nu har dom uppdrag. 

Jax sover så det knakar för tillfället, vi har legat och myst på en filt på golvet idag så han fått träna nacken lite, men han är så grymt stark.. Han ville ju nästan krypa iväg när han låg där.. Men lugn nu. :P 


Igår var Jessi här också med lilla Wilma. Och guuud vad liten hon är.. Jämfört med Jax iaf.. Och hon är två veckor äldre.. Så söt, stora fina ögon har hon.. Gullunge. 


Jaxon har ju en groda som han har bredvid sig när han sover som han fått av "tant Lea".. Den gillar han, tappar han nappen.. Då snuttar han på Grodan.. Ser ut som han ligger och pussas med den.. Så jävla sött.


 


Varje gång jag ska säga ordet Grodan så vill ordet Gurkan komma ut, vet inte varför.. I värsta fall får väl grodan heta Gurkan.. Grönt som grönt ^^ 


Hoppas att hans mage börjar må bättre nu när jag börjat köra med Bifiform.. Tycker redan det är skillnad och han har bara fått droppar i två dagar nu. 

Mycket gladare unge iaf som inte plågas av lika mkt magknip.

Fick också köpa svampmedel till hans halsveck då han får exem där, smörjde in han igår.. 1 gång.. idag ser det jättefint ut.. Måste vara något dundermedel det där alltså. 


Idag har jag försökt sova så fort jag kunnat, för att bli av med huvudvärken.. Men icke, alvedon funkar inte heller. 

Vill helst inte ta alvedon då jag missbrukat det rejält i 4 veckor med min tandvärk.. Men tandvärken är som bortblåst.. Skitmysko.. Men jag måste ändå till tandläkaren och få skiten kollat alltså.. :S Vill icke. 


Nu ska jag försöka fixa lite käk innan lillskiten vaknar här..


Puss Hej!

Av Sofie - 19 maj 2011 19:56

Morsan ringer och frågar om jag ska följa med imorgon för att fira min morbrors fru som fyller år.. 

- Men det är väl på fredag? 

- Ja det är fredag imorgon.

- Va ? Jag trodde det var onsdag.. 


Så nej, jag har visst ingen större koll. 

Kan ju vara för att jag sover så fort jag hinner nu.

På kvällstid är jag inte människa.

Så ska folk komma på fika och dyligt så får ju sånt ske dagtid kan jag säga. 


Är fortfarande i chock över att det är Fredag imorgon, vart fan tar veckorna vägen?

På Måndag blir ju Jaxon en hel månad, helt sjukt. 

Tycker det känns som om jag kom hem från sjukhuset i förrgår liksom. 


Idag har jag lagt upp en ny header här på bloggen.. Gjorde den nyss på några minuter så den får duga för stunden :P 


Har dessutom mjölkstockning, så denna dagen har jag lidit av hög feber och jävligt ömma tuttar som känns som om dom ska sprängas när som helst. 

Aj aj aj.


Fan, var glad att ni karlar slipper såna här besvär, ni har det jävligt bra alltså.. Hm, inte för att jag tror jag har så många manliga läsare direkt. :P 


Det här med att äta måste jag ta tag i, för jag är så dålig på det nu.. 

Äter iof mer nu än vad jag gjorde för en vecka sen, men det är långt ifrån bra.

Mer och oftare måste jag äta, räcker visst inte med frukost bara på en dag.. 


Och när jag trodde att mina blödningar nästan slutat, tji fick jag.. Here we go again.. Yay. 

Kollade in mitt snitt idag, fick ta fram stora kameran, lägga mig på soffan och dra upp magen lite och sen fota för att få se hur det såg ut.. Såg ju skitbra ut, syns knappt att dom varit där och karvat.. Kanon. 

Däremot har jag  upptäckt en stor jävla knöl övanför snittet som gör mig lite nojig, känns som en golfboll, lika hård som en och samma size typ. 

Den gör ju dock inte ont så det kanske inte är någon fara då? 

Annars får jag be barnmorskan kolla det nästa gång. 


Bara väntar på att jag ska bli sjuk nu, känns mer och mer för varje dag.. Men som vanligt innan jag blir sjuk så kan jag känna mig halvfärdig i nån vecka eller mer innan det faktiskt bryter ut ordentligt på mig så någon gång nästa vecka kanske jag kan räkna med att vara ordentligt sjuk. 


Blev visst ett längre inlägg än vad jag räknat med.

Nu ska jag fixa nåt att tugga på innan Jax vaknar här hemma. 


Puss Hej!

Av Sofie - 16 maj 2011 11:49

Det har jag haft i flera dagar nu.

Gör ont som satan, alvedon hjälper en kvart typ.. Så mitt botemedel är att sova bort det onda.. Sov mer eller mindre hela dagen igår, väcktes av Jaxon, bytte blöja och matade och sen somnade han, och sen jag igen.. And so on.. 

Och till råga på allt har jag ont i en tand, borde nog boka mig en tid hos käftis men jag vill gärna inte alltså..

Det kommer bli dyrt, jag har inte varit hos tandläkaren på 5 år typ.. Iof har jag bara haft ett enda hål så jag har aldrig haft några problem med tänderna.. Men vet att det är nog en del att fixa nu eftersom jag har tandlossning på G, vilket dom sa redan för 5 år sen.. :/ 


Imorgon ska jag till BVC igen, så jag hoppas jag kanske är lite piggare då, tur att det är sen eftermiddag jag ska dit.. Hade ju planer på att gå hela vägen dit då men får väl se hur vädret är först, idag är det ju ingen höjdare ute.

Behöver handla imorgon också, så eventuellt drar jag till Citygross med morsan på morgonen kanske, har ju fortfarande inte varit dit, eller till nya Ikea heller för den delen :P

Bara för krånglet med bussarna, förstår inte varför dom inte kan sätta en buss som går till Erikslund via Hammarby också. 


Idag är Jaxon hela 3 veckor, sjukt vad tiden går fort fram. 

Dagarna bara försvinner, förstår inte hur tiden kan så pass fort.


Nu ska jag passa på att diska medans han sover och jag faktiskt orkar innan jag somnar igen. 


Puss Hej!


Av Sofie - 13 maj 2011 20:47

Igår kom Mormor hit och blev kvar över natten, så Jaxon har fått träffa sin gammelmormor nu :) 


Idag var det BVC besök för första gången, vägdes och mättes.

5125 g väger han nu.. Mitt lilla matvrak ;) 

När han föddes så var det ju 56 cm lång han var, intressanta var ju att han nu är 54 lång?! Haha. Men om hon tog i kunde han bli 56 typ.. 

Barnmorskan sa det att dom måste ha dragit i han utav helvete på förlossningen för att få till den längden.. Störande. 

Men det är bra att han går upp fort, för det gör att hans låga socker håller sig borta. 


Jag fick en chock när jag ställde mig på vågen, klev av och klev på igen för jag tänkte att så fan heller att det där stämmer.

20 kg har jag gått ner på 2 ½ vecka.. Låter ju mindre normalt. Haha. 

Vet att jag hade förlorat 5 kg exakt den dagen vi blev utskrivna från sjukan.

Dvs i måndags förra veckan, så sen dess har jag gått ner alltså 15 kg..

Jag kan garantera att mkt av dessa kilon var vätska då min svullnad har försvunnit helt och hållet.. Och det finns ingen annan förklaring till denna viktnedgång. 

För jag har inte rört på mig alls förutom nu senaste 2 dagarna.

Däremot har jag varit extremt dålig på att äta, därav att mjölken försvunnit helt.. :S Så jag ska kämpa med att få igång det igen nu när jag äter ordentligt igen. 

Tycker det är helt sjukt att man kan gå ner så mkt på så pass kort tid. 

Men inte mig emot ;) Nu är det bara 30 kg till som ska bort ungefär, sen är jag rätt nöjd faktiskt.. 

Har ett rejält stort mål här i livet, vilket jag måste förlora ca 30 kg till innan jag kan genomföra.. Så här ska kämpas så jag kanske kan göra detta nästa år :) 


Idag har Jax också träffat sin pappa, dock sov han mest hela tiden medans Ola och Kenneth(Farfar) var här.. Han vaknade ju självklart lagom till dom skulle åka. 

Inte varje dag man får blommor och choklad av sitt ex också :P 

Blommor är alltid uppskattat :) Tack. 


Imorgon är det Västerås Barnfestival, så ner dit ska jag även om Jax inte uppskattar detta riktigt ännu, men min morbror står där nere på stan med modellflyguppvisning så jag ska leta upp honom där tänkte jag.

Först ska det dock fikas med Camilla, Margaretha och Sussi som kommer hit en sväng innan :) 


Nu kanske jag ska passa på att äta lite medans Jax faktiskt sover fortfarande.

Blir nog en drickyougurt från LIDL, så jävla goda! :) Nom Nom !

Av Sofie - 7 maj 2011 08:33

Det har jag nu, eller snarare jag har inga matvanor alls.

En anorektiker äter mer än vad jag gör nu om dagarna.

Jag har ingen aptit alls, försöker så gott det går men jag har testat att snaska på allt jag har hemma, inte ens godis är gott. 

Inte ens min egna goda kycklinggryta som jag själkv avgudar var god häromdagen, då är det illa. 


Har ju feber till och från hela tiden, när jag tror att det försvunnit så kommer skiten tillbaka.. Är helt slut på grund av det. 


Får ju faktiskt sova för Jaxon, nästan 3 timmar i stöten.. Så sömnen är bättre än någonsin kan jag säga.

Han är ju en väldigt snäll bebis, gör inte mkt väsen för sig alls förutom om han är riktigt hungrig, då berättar han det kan jag lova. :P 


Vaggvisor funkar skitbra på honom om han är svår att få att sova, klättermusens vaggvisa och trollmors funkar kanon. Dom två gick varma här igår, eller ja.. två skivor med olika vaggvisor gick runt runt igår så dom kan man ju utantill alla snart. 


Vill dock ha tag i Klättermusens vaggvisa med Tommy Rehn, men den verkar inte finnas att tanka någonstans.. Har en annan med en tjej som sjunger men den är inte lika bra. 


Idag måste jag nog ringa sjukan om mitt snitt, något stämmer inte där.. 

Det läcker ut något, vilket det inte ska göra.. Antingen är det detta som gör mig sjuk här hemma, eller så har jag bara blivit sjuk på något annat sätt. 

Springer omkring halvnäck här hemma för att lufta snittet så här blir det inga besök inte :P Inte nu iaf. Haha. 

Inte lätt att lufta det heller när man har en hängmage som hänger över liksom, knappt så det hjälper att ligga på rygg.. :S


Jag drar mig verkligen för att ringa läkaren, för jag VET att jag blir inlagd då igen.. Och jag vill inte spendera mer tid på sjukan någonsin alltså. 

Ska nog ringa 1177 först och se vad dom säger där. 


Behöver ta mig iväg och handla lite, men jag pallar ju inte att gå någonstans, behöver till Apoteket för att köpa en hel del grejer men orken finns inte till det heller.. Jag vill må bra igen, slippa ha ont och bli som förr igen. 

Men även om jag har ont och mår skit, så är det värt mödan. 


Söt-unge ! :) 

 

Tänk att denna lilla varelse legat i min mage, i nästan 9 månader.. Ofattbart. 

Jag har fortfarande inte fattat grejen, att JAG är MORSA?! 

Vem hade trott det? Jag som aldrig skulle skaffa barn alls. 

Saker och ting ändras. 



Puss Hej!

Av Sofie - 1 maj 2011 17:52

Ja det är frågan det.
Men here it goes.



I lördags(24/4) sitter jag och Lea och kollar på tv hos mig.
Bli kissnödig(kul info va), kommer tillbaks in i soffan och känner hur det rinner till.. Jaha tänkte jag, äsch, det var väl lite till som ville ut.
Tills det börja skvalpa tamefan, rusar in på toa och skriker åt Lea att fan VATTNET HAR GÅTT!
Ingen reaktion.
Sitter på toa och tänker att hon kanske kommer.. Icke.
Kliver in i vardagsrummet med en handduk runt nedre delen av kroppen.
- Jag lär ju inte hinna till mitt snitt, MITT VATTEN HAR GÅTT!
- Vaaaa?
- MITT VATTEN HAR GÅTT!
- Ja jag hörde dig första gången.
Sprang omkring som två idioter här ett tag.



Haha.
I panik ringer jag förlossningen, blir instruerad att åka dit.. Men vad fan tänkte jag, överläkaren som sa att jag skulle då minsann INTE gå igång av mig självt bara 3 dagar innan.
Och mitt snitt var planerat till 2:a Maj.



Ringer sjuktaxi och kommer fram till 12 på natten.
Blir inslängd i en förlossningssal med CTG och gud vet allt.
En timme senare börjar värkarna.
Fick "sov-medecin", rejäl dos morfin och nåt annat som inte funkade ett skit och sov väl kanske någon timme som högst.
Söndag: Värkarna är igång för fullt, men händer ingenting.
Måndag: Värkarna är rediga! Fy fan säger jag bara.
Lustgas var ju min bästa vän där inne, Lea fick knappt titta på mig för jag kände mig så uttittad från alla håll med all olika personal som kom och gick.
Kunde inte äta något, tvingade i mig någon smoothie eller vad det nu var.
Fick Epidural, värkarna avtog ju men skönt var det ju inte för det iaf.
Är jätteglad över att Lisbet jag haft mina Klara-samtal med också kom och var med lite. Underbar människa.



Runt 4-5 tiden är värkarna regelbundna, 9 värkar på 10 minuter.. Och dom var inte att leka med.. Blev påfyllning i epiduralen.
Så jag kände ju inte när jag skulle krysta.
Försökte många gånger att få ut bebis men icke.
En läkare kom in och tog beslut om akut snitt istället för bebis hade ju inte kommit ner helt, snarare tvärtom.. Han hade krypit in lite extra istället.



In i OP-salen.
Får spinalbedövning.
Läskigt värre.
- Jag ska nypa dig hårt med denna pincetten så vi ser att den funkar.
- Ja men nyp då?
- Har jag redan gjort svarar doktorn.
- Aha..



Kände ingenting alls, inte ens att dom höll på och böka där inne.
Började må illa som fan, det är inte lätt att spy när man inte ens känner att man har en mage liksom.. Obehagligt som satan.
Sen hör jag bebisskrik, får se han en liten snabbis innan doktorerna tar med han för koll, och Lea hakade på.



Sen fick jag träffa han en snabbis innan det var dags att åka upp till Uppvaket.
Fick ligga där i 4 timmar och glo.. Lite obehagligt när spinalbedövningen började avta, och speciellt när det kändes som om man åkt på stryk big time över magen.
MASSA morfin fick jag,men morfin funkade verkligen inte alls på mig.
Var en anestesisköterska som tog hand om mig, OMG säger jag bara.. Mer gay får man leta efter.. Han va riktigt söt och gullig men verkligen tvärgay.. :P



Sen kör dom mig till BB så jag får komma dit, blir tillsagd att försöka äta lite.. Nyponsoppa funkade bara, hade ju inte ätit på nästan 36 timmar.
Nu var kl typ 3 eller 4 på natten tror jag.
Ville inte alls sova.
Bebis fick ligga på en annan avdelning i 4 timmar och skulle sedan få komma upp till mig.
Efter 5 timmar började jag fundera på vart han var, men då hade han haft dåligt sockervärde så dom hade han under observation.
Kommer in en sjukgymnast som gett sig fan på att få upp mig ur sängen, henne hade jag kunnat säga ett och annat till.. Nog för att jag kläckte ur mig MEN DRAA ÅT HELVETEEE.. Men bad iaf om ursäkt efteråt :P
Efter mkt om och men kom jag upp, men fyfan vilken smärta.
Lika fort la jag mig igen i sängen och låg och tänkte på svordomar över denna kärringen.
Får sedan ligga på samma avdelning som honom.
På barnakuten, tråkiga med den avdelningen var ju att man inte fick ta emot besök där pga infektionsrisk då dom flesta barnen som låg där var prematur.
Fick väl ha ca 10 olika barnmorskor tror jag, om inte fler.
Vissa var riktiga grinhaggor medan vissa var helt underbara.
Dagen efter kommer sjukgymnasten igen, då gav jag mig fan på att gå upp att jag till och med klev in i duschen.
Sa åt kärringen att gå ut från min sal för jag fixar det själv, en kvart senare stod jag på benen.. :P Envis AB, vilket jag fick höra av alla där också att det var en jävel på att vara envis.. ^^ Thats me ! Ligger i släkten ;)



Fick ju dock signalera när det var dags att klä på sig för det gick ju inte att göra själv.. Hade kateter som tur är så jag kunde ju ligga ner och kissa.
Den hade jag gärna behållt alltså. Bekvämt var det ju iaf.



Dagarna gick ju extremt långsamt i den där salen, ingen tv eller dator.
Enda radiokanalerna man fick in var P1,P2,P3,P4.. Men yay.
Fanns iof en tv i "köket" men kul att sitta där, eller jag kunde ju inte sitta ner på en vanlig stol förän i torsdag typ.. Gav mig fan på att bevisa att jag minsann kunde röra mig för att försöka få komma hem någon gång.
Sista dagarna förstod jag inte alls, eller gör inte nu heller varför vi faktiskt var kvar där.. Barnläkaren sa att Jaxon var HELT friskförklarad och mig var det ju inge fel på heller förutom att jag hade/har ont.
Fredags kväll sa dom att jag KANSKE kunde få åka hem på Lördag, på permission.
Var lång väntan på morgonen innan jag fick veta att vi skulle få åka hem!
Så Camilla kom och hämtade oss och hemåt bar det av, underbart.
Bara att komma ut i friska luften var riktigt skönt.
Att ligga på en avdelning med så extrem renlighet som det var där, man fick knappt andas utanför salen utan att sprita händerna/armarna.
Tror det var handspriten som gjorde att jag hade huvudvärk i 3 dagar där.



Lite läskigt var det dock när jag fick läsa min journal sen vi kom in på förlossningen.
Var mkt jag inte uppfattat alls.
Gällande snittet blev det komplikationer och Jaxon fick dom nästan bända loss där inne, tarmarna gick sönder lite så dom fick sy.. Jag förlorade 1,3 Liter blod.



Nu har vi dock bara permiss tills imorgon, då ska vi ta massa prover igen.. Både på mig och Jaxon.
Jag ska väl bli av med staples efter snittet också, ser inte fram emot det.
Har dock inte ont just där snittet ligger, jag har ont ovanför i magen som verkligen HÄNGER NU.. Var man inte ful naken innan så blev man ju fulare om inte annat.
Och jag hoppas verkligen inte vi blir långvariga där.. :S



Inatt vaknade jag av att det var blött i halva sängen, läckage in the ratters kan jag ju säga.. Och DAMN, jag behöver ju då inge silikon nu eller.. ;D
Nästan så jag måste fota tuttarna för så här snygga lär dom ju aldrig mera vara ;)



Nu börjar lillgrodan vakna här hemma. Dags för käk.
Sen blir det käk för oss också, kocken står i köket och lagar pannkakor.. :)



Nu orkar jag fan inte skriva mera så detta får räcka ^^





Puss Hej!

Buzzador

Presentation


Hårdrockande morsa på snart 31 år, ensamstående med sonen Jax, bloggar om lite allt möjligt.
Gjorde en Gastric bypass 12/6 i år. Fräckheter,svordomar och skadad humor kan du säkert få se här ;)
Bloggar dock väldigt sällan nu för tiden, och säger allti

Senaste inläggen

Expose

Splinx

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Gästboken

Fråga mig

9 besvarade frågor

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

*

Creeper

Klick me ;)

;)

Bloggportalen

Tourn


Ovido - Quiz & Flashcards